مدیریت و کارآفرینی

در این وبلاگ مطالب و تجربیات مدیریتی ارائه شده است

مدیریت و کارآفرینی

در این وبلاگ مطالب و تجربیات مدیریتی ارائه شده است

با سلام به خواننده گرامی،
در این وبلاگ تلاش دارم که مطالب مربوط به مدیریت کسب و کار و کارآفرینی ارائه کنم.
امیدوارم که مورد توجه قرار گیرند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
  • ۱
  • ۰


دکتر محمد حسین ادیب عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان، پیش بینی خود از وضعیت اقتصادی ایران را در سال 2016 میلای به صورت زیر اعلام کرده است. با توجه به اینکه چنین پیش بینی هایی در جریان پیشرفت یا توقف کسب و کار بسیار موثر هستند، لذا مطالعه آن را به خوانندگان گرامی توصیه می کنم.

پیش بینی اقتصاد ایران

در سال 2016 دلار آمریکا، همچنان پول پر قدرت در بازار جهانی باقی خواهد ماند. از طرف دیگر، طلا و  نفت هم همچنان در نرخ های پائین در بازار جهانی معامله خواهند شد و افزایش نرخ بهره در آمریکا، کاهش قیمت کالاهای جهانی را به همراه خواهد داشت .

نرخ ارز در ایران دیر یا زود با افزایش قیمت، جهت درست و قابل پیش بینی خود را کسب خواهد کرد. تورم  جهانی نسبت به اسفند 91 بالغ بر 3 درصد ، تورم داخلی 46 درصد و افزایش نرخ ارز 7 درصد بوده است. اختلاف تورم داخلی و خارجی 43 درصد است که 7 درصد آن با افزایش  نرخ ارز خنثی شده و گپ ایحاد شده 36 درصد خواهد بود که مزیت رقابتی کشور برای صادرات را تضعیف می کند.

در گذشته 80 درصد سود سپرده و بهره پرداختی از محل تورم پرداخت می شد، با تک رقمی شدن تورم و حرکت تورم به سمت تورم 5 درصدی، پرداخت سود سپرده و بهره باید از محل سود عملیاتی و نه تورم انجام شود، سود سپرده و نرخ بهره جهت درست و قابل پیش بینی خود را پیدا نکرده است، لذا سه سال آینده دوران انطباق سود سپرده و نرخ بهره با کاهش متناسب تورم است.

با کاهش تحریم ها، هزینه واردات 10 درصد کاهش می یابد و این به معنای تورم منفی وارداتی به میزان ده درصد است، از یکسو به سبب افزایش نرخ بهره در آمریکا قیمت کالاها در جهان رو به کاهش است و از سوی دیگر به سبب بازشدن سوئیفت، هزینه واردات ده درصد کاهش می یابد و این همان اثر کاهش ده درصدی نرخ دلار را بر اقتصاد دارد. عدم افزایش نرخ ارز متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی، مزیت نسبی صادراتی کشور را تضعیف کرده است.

آهنگ کند کاهش نرخ سود سپرده نسبت به نرخ تورم و آهنگ کندتر کاهش نرخ بهره نسبت به تورم، استفاده از تسهیلات بانکی را غیر اقتصادی کرده است، سود سپرده گذار از محل زیان وام گیرنده و زیان بانک پرداخت میشود، گونه ای انتقال ثروت از مجموعه اقتصاد، به سپرده گذار انجام میشود، طی دو سال آینده این روند معکوس میشود و آهنگ غالب آینده، انتقال ثروت از سپرده گذار به بانک خواهد بود.

اقتصاد ایران پایتخت محور است با نفت 110 دلاری و گاز 45 سنتی "پایتخت محور" شدن ایران توجیه اقتصادی داشت اما با نفت 38 دلاری و گاز 13 سنتی "پایتخت محور شدن" اقتصاد ایران فاقد توجیه اقتصادی است، پروسه رشد "غیر متمرکز" تنها راه حل اقتصاد ایران است.


برگرفته از: اقتصاد ایران


مسعود عامری گلستان

  • ۹۴/۱۰/۰۵
  • مسعود عامری گلستان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی